Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek meblarski w Iranie

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2018-03-23 16:33:19
iran, rynek meblarski, meble, analizy rynkowe, 2018, eksport, import, rynek irański, kanały sprzedaży, sieci handlowe, możliwości wejścia na rynek, targi branżowe, organizacje, instytucje, procedury przetargowe

W Iranie istnieje możliwość wprowadzenia polskich firm z branży meblowej na 3 sposoby: partnerstwo i eksport produktów gotowych, kooperacja w produkcji/partnerstwo/joint venture (dot. rynku wewnętrznego), niezależna inwestycja (dot. parków przemysłowych/technologicznych).

Dostępność informacji o branży

Dostęp do szczegółowych informacji o rynku meblarskim w Iranie jest utrudniony, z czym wiąże się:

  • mała liczba obszernych statystyk i analiz rynku/branży prowadzonych przez Ministry of Urban Development (Ministerstwo Rozwoju Miejskiego) czy unie producentów i eksporterów mebli;
  • brak centralnych, ogólnodostępnych baz danych i statystyk (informacje wyłącznie poprzez udostępnianie danych na żądanie);
  • brak masowych sieci handlowych dla producentów i wystawców mebli;
  • mała obecność irańskich firm w internecie (nie tyko w tej branży). Kontakty z importerami, firmami, dystrybutorami nawiązuje się poprzez rozmowy bezpośrednie, izby handlowe i unie producentów, importerów i dystrybutorów.

 

Kanały sprzedaży mebli w kraju

W Iranie najpopularniejsze są dwa sposoby sprzedaży mebli:

  • poprzez otwarcie sklepu/salonu meblowego w niewyspecjalizowanych galeriach handlowych w miastach (ekskluzywne produkty/meble);
  • kooperacja i otwarcie salonu w dzielnicy meblowej w Teheranie, która obraca 80% asortymentu meblowego w mieście. Dzielnica meblowa w Teheranie obejmuje dziesiątki galerii handlowych sprzedających wyłącznie meble prywatnych producentów, dystrybutorów mebli (przede wszystkim z Turcji i krajów ościennych).

Wystawianie produktów polskich możliwe jest wyłącznie poprzez współpracę z lokalnym partnerem irańskim.

 

Najważniejsze sieci handlowe

Do największych sieci handlowych w branży meblarskiej należą:

  1. Nilper - duży irański producent mebli biurowych i domowych średniej klasy/jakości, wzorowany na szwedzkiej IKEA.
  2. NAMA (członek NAMA-Group) - producent i importer mebli na wzór europejski (przede wszystkim włoskich), na rynek irański.
  3. GRANDD Shiraz (brak strony online) - producent mebli z Iranu, przede wszystkim na rynek lokalny.
  4. Sima Chub - producent mebli irańskich, uczestnik wielu kontraktów: prywatnych w wyposażeniu kin i Galerii Handlowych.

 

Sugerowany model wejścia na rynek

W Iranie istnieje możliwość wprowadzenia polskich firm z branży meblowej na 3 sposoby:

 

1) Partnerstwo i eksport produktów gotowych:

Jest to stosunkowo najprostszy sposób wprowadzenia produktu polskiego na rynek irański.

  • polski producent/eksporter znajduje partnera irańskiego (importera i dystrybutora);
  • rejestracja produktu polskiego i podpisanie umowy z irańskim partnerem;
  • import produktu do Iranu.

Zalety rozwiązania:

  • szybka, bezpośrednia współpraca;
  • 100% kontroli produkcji po stronie polskiej;
  • irański partner odpowiada za sprzedaż i obroty.

Wady rozwiązania:

  • problemy transferowe zapłat i funduszy;
  • długi okres rejestracji;
  • cała administracja i zarząd sprzedaży/dystrybucji w rękach partnera lokalnego;
  • wysokie marże sprzedaży;
  • wysokie koszty produkcji i transportu;
  • stawki celne (importowe) za import gotowego produktu do 60% wartości.

 

2) Kooperacja w produkcji/partnerstwo/joint venture (dot. rynku wewnętrznego):

  • znalezienie producenta-partnera lokalnego w Iranie;
  • część produkcji wykonywana w Polsce, następnie transport do Iranu;
  • dalsza część produkcji w Iranie, w zakładach partnera lokalnego (np. labeling, assembling, packaging itp. odbywa się po stronie irańskiej);
  • sprzedaż i dystrybucja odbywa się w Iranie, jako produkt częściowo wykonany w Iranie.

Zalety:

  • niskie stawki celne importu niegotowego produktu celem dalszej produkcji w Iranie (wynoszące nawet 4% wartości);
  • tańsze koszty produkcji wynikające z tańszej siły roboczej oraz kosztów w Iranie.

Wady rozwiązania:

  • potrzeba partnerstwa i opracowania planu ścisłej kooperacji;
  • oddanie brandu firmy pod szyld irański (made in Iran);
  • niezbędne jest utrzymanie nadzoru na miejscu, w Iranie;
  • potrzeba wyszkolenia nadzoru technicznego produkcji lokalnie;
  • pełna rejestracja oddziału, reprezentacji lub częściowej linii produkcyjnej w Iranie wg prawa irańskiego.

Regionem wyspecjalizowanym w produkcji mebli jest miasto Malayar (Zachodni Iran), gdzie funkcjonuje Marlik Furniture Production Group. Odbywa się tam około 60-70% produkcji krajowej mebli w Iranie.

 

3) Niezależna inwestycja (dot. parków przemysłowych/technologicznych):

Parki przemysłowe i Specjalne Strefy Ekonomiczne umożliwiają wejście na rynek irański i inwestycje bez potrzeby oddawania produkcji w ręce partnera irańskiego. Gwarantują także preferencyjne warunki rejestracji, finansowania, prowadzenia działalności.

Możliwe rozwiązania:

  • firma rejestruje się w Specjalnej Strefie Ekonomicznej,
  • firma wynajmuje lub buduje fabrykę w strefie,
  • firma przenosi część lub całą linię produkcyjną,
  • firma sprowadza maszyny z Polski lub zakupuje maszyny w Iranie.

Zalety:

  • model preferowany przez irańskie władze - ułatwia uzyskanie rejestracji, pozwoleń;
  • pomniejszone koszty transportu;
  • zmniejszenie kosztów produkcji (zatrudnienie lokalnych pracowników);
  • utrzymanie pełnej kontroli nad produkcją i brandem.

Wady:

  • potrzeba dostosowania się do zasad funkcjonowania strefy, prawa i wymogów obecności i inwestycji, wynikających z lokalnego statusu Specjalnej Strefy;
  • konieczność poniesienia pewnych nakładów finansowych;
  • czasochłonne szkolenie miejscowej kadry, dostosowanie produkcji do warunków lokalnych.

 

Najciekawsze imprezy promocyjne/targowe branżowe

  • Targi HOFEX
    Organizowane przez Unię Producentów i Eksporterów Mebli Iranu, poprzez FIPCO.
    Odbywają się w Teheranie raz, czasem 2 razy do roku (lipiec/sierpień oraz styczeń).
  • Targi WOODEX
    Targi wyrobów drewnianych i przemysłu drewnianego Iranu. Odbywają się corocznie (na ogół luty).

 

Ważne organizacje, instytucje i inne podmioty powiązane z branżą

Unie meblarskie (od najważniejszej):

  • Union of Furniture Manufacturers and Exporters of Iran
  • Carpenters and Furniture Producers Union
  • Iran Furniture Alliance

 

Firmy:

  • Persia Furniture Industry Pioneer Co. (FIPCO)
    Firma wsparcia przemysłu meblowego, prowadząca działania promocyjne m.in. dla Unii Producentów i Eksporterów Mebli). Organizator targów meblowych HOFEX w Teheranie: HOFEX. Przygotowuje: statystyki wystaw dla Unii, raporty wystawowe i katalogi.

 

Hotele:

Do największych właścicieli hotelowych należą sieci:

  • Parsian Hotels;
  • Homa Hotels.

Obie grupy/firmy są właścicielami hoteli w Tehranie, Szirazie i większych miastach Iranu.

Reszta to pojedyncze inwestycje, należące i realizowane przez prywatnych wykonawców (właścicieli gruntów itp.).

 

Informacje o procedurach przetargowych

Szkoły i budynki administracji państwowej:

  1. Projekty budowy ogłaszane są w obwieszczeniach (na podobieństwo polskich: Biuletynów Administracji Publicznej i gazetach branżowych przez władze realizujące projekt: Urząd Miasta, Ministerstwo itp., zapraszając zainteresowane firmy.)
  2. Po wstępnej preselekcji następuje etap przedstawiania gwarancji bankowych/inwestycyjnych. Wymogiem jest gwarancja banku/instytucji irańskiej.
    FIRMY ZAGRANICZNE NIE UZYSKUJĄ GWARANCJI BANKÓW IRAŃSKICH BEZ WSPÓŁPRACY/PARTNERSTWA Z IRAŃSKĄ FIRMĄ-PARTNEREM.
  3. Po akceptacji gwarancji następuje ostateczna analiza ofert i wybór wykonawcy.

 

Szpitale:

Szpitale i kliniki rządowe (projekty) realizowane są przez lokalne władze i/lub Ministerstwo Zdrowia i Opieki Publicznej Iranu.

  1. Tworzenie tzw. shortlisty predeterminowanych firm do realizacji;
  2. wysyłanie „imiennych”, konkretnych zaproszeń do projektu do firm z shortlisty;
  3. wybór i realizacja projektu.

Do największych firm-realizatorów tego typu wielkich, rządowych kontraktów należy firma/grupa Keyson.