Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Raport o rynku kosmetycznym w Iranie 2018

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2018-03-13 13:13:01
iran, raport, rynek kosmetyczny, kosmetyki, analizy rynkowe, 2018, eksport, import, importerów, rynek irański, produkty do pielęgnacji skóry, możliwości wejścia na rynek

Iran stał się po zniesieniu większości sankcji międzynarodowych w styczniu 2016 r. obiektem dużego zainteresowania inwestorów zagranicznych poszukujących możliwości biznesowych. Rynek kosmetyczny jest w fazie rozwoju, co stanowi doskonałą okazję dla przedsiębiorców z całego świata do ekspansji na Iran.

Iran posiada rozwiniętą sieć dystrybutorów, importerów, jednak należy mieć na uwadze, iż w związku z prowadzoną polityką przez rząd Iranu, zagraniczni inwestorzy oraz eksporterzy mogą zmierzyć się z wieloma barierami wkraczając na rynek irański takimi jak wysokie cła, podatki, dodatkowe certyfikaty i rejestracje oraz skomplikowana biurokracja.

 

Rynek kosmetyczny w Iranie

Iran jest drugą co do wielkości gospodarką w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, z populacją wynoszącą około 80 milionów, w tym 55% ludności jest w wieku poniżej 30 lat. Jako drugi co do wielkości rynek kosmetyczny na Bliskim Wschodzie i siódmy pod względem wielkości na świecie, Iran oferuje ogromny potencjał dla marek kosmetycznych ze wszystkich zakątków świata. Szacuje się, że wartość rynku kosmetycznego w 2018 roku wynosi około 4 miliardów dolarów, natomiast popyt krajowy wynosi około 30 milionów konsumentów. Co więcej, prawie 4,5% rocznego dochodu irańskiej rodziny wydawane jest na kosmetyki oraz produkty do pielęgnacji skóry. Wskaźnik ten wynosi 1,5% w Niemczech, 1,7% w Wielkiej Brytanii i Francji oraz 3% we Włoszech. Mieszkaniec Iranu wydaje więc na kosmetyki dwa razy więcej niż Włoch oraz trzykrotnie więcej niż Brytyjczyk czy Niemiec.

 

Według statystyk podanych przez magazyn KayhanLife, konsumpcja produktów kosmetycznych w Iranie szacowana jest na 150 USD per capita, a 14 milionów irańskich dziewcząt i kobiet w wieku od 15 do 45 lat wydaje średnio 750 euro na kosmetyki miesięcznie. Według tego samego opracowania szacuje się, że irańskie kobiety i dziewczęta spędzają ponad godzinę dziennie przed lustrem nakładając makijaż. Wiele Iranek, zwłaszcza w dużych aglomeracjach, śledzi najnowsze trendy w makijażu oraz pielęgnacji przede wszystkim za pomocą mediów społecznościowych (Instagram, Telegram), które służą również bardzo często jako wirtualne showroomy i platformy sprzedażowe.

 

Do najpopularniejszych importowanych kosmetyków (w oparciu o wielkość importu kosmetyków w Iranie) należą: akcesoria do pielęgnacji paznokci, kosmetyki do makijażu, do pielęgnacji ciała oraz włosów, perfumy. Irański przemysł kosmetyczny potrzebuje nowych technologii, innowacyjnych rozwiązań poprawiających jakość produktów.

 

Czynniki powodujące wzrost zapotrzebowania na kosmetyki i produkty do pielęgnacji skóry w Iranie:

  • zwiększony udział kobiet w rynku pracy,
  • zwiększenie liczby populacji miejskiej,
  • wzrost populacji osób w wieku powyżej 30 lat,
  • rozbudowa nowoczesnych kanałów sprzedaży takich jak hipermarkety oraz sprzedaż internetowa,
  • konsumpcja wysoko przetworzonej żywności,
  • wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza.

 

Konkurencja na rynku kosmetycznym

Pomimo wysokiego poziomu konsumpcji, Iran osiąga słabe wyniki w sektorze produkcyjnym. Lokalne firmy produkują zaledwie 20% wyrobów kosmetycznych, a znaczna część kosmetyków i produktów do pielęgnacji skóry jest importowana, nie zawsze legalnymi kanałami. Produkcja wyrobów do kąpieli i pod prysznic takich jak mydła, odżywki, szampony jest zdominowana przez producentów krajowych, a nowoczesne i zaawansowane technologicznie produkty związane z pielęgnacją i urodą są w większości importowane. Około 80% rynku stanowią zagraniczne produkty z krajów takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Turcja, Francja, Indie, Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Korea Południowa, Chiny, Wielka Brytania czy Indonezja.

 

Wiele lat odizolowania poprzez nałożone na Iran sankcje, spowodowały duży napływ produktów pochodzących z państw azjatyckich, głwnie z Chin, Korei Południowej, Tajwanu i Tajlandii. Rynek irański nadal jest przepełniony importowanymi towarami niskiej jakości, jednak zmienia się mentalność Irańczyków, którzy coraz częściej są gotowi wydać więcej na droższy produkt o wyższym standardzie. Ważne staje się również to, czy produkt jest oryginalny. Do tej pory na rynku pojawiało się wiele kosmetyków podrabianych, które często stanowiły zagrożenie medyczne dla konsumentów ze względu na niską jakość i niepewny skład chemiczny. Konsumenci irańscy preferują produkty europejskie. Widoczna jest wyraźna tendencja rosnącego zapotrzebowanie na produkty naturalne o wysokim standardzie i dobrej jakości.

 

Model wejścia na rynek

Import/dostawa gotowych produktów jest trudny ze względu na wysokie stawki celne, trudny proces certyfikacji i duży rynek towarów z przemytu. Najlepszym dającym największe szanse potencjalnego sukcesu sposobem jest koprodukcja lub współpraca: dostarczanie produktu w częściach, a następnie np. pakowanie, etykietowanie w Iranie. Jest to traktowane jako inwestycja, tworzenie miejsc pracy, w związku z tym rząd Iranu wspiera inwestora następującymi profitami: obniża stawki celne, obniża podatki, daje zabezpieczenie, rozważa gwarancje bankowe, umożliwia wsparcie certyfikacji ochrony producenta/produktu.

 

Kolejnym rozwiązaniem umożliwiającym swobodne wejście na rynek irański jest posiadanie lokalnego partnera po stronie którego zostaną dokonane wszystkie kwestie rejestracyjne, logistyczne i organizacyjne.

 

W świadomości Irańczyków Polska nie kojarzy się z branżą kosmetyczną, dlatego wypromowanie polskiej marki w tej branży wymaga większych nakładów pracy niż np. w wypadku kosmetyków francuskich czy amerykańskich. Ważnym elementem umożliwiającym zapoznanie rynku kosmetycznego w Iranie z polskimi markami to bezpośrednie zaprezentowanie produktów poprzez udział w lokalnych targach, wydarzeniach promocyjnych oraz spotkania z irańskimi importerami na miejscu. Irańscy dystrybutorzy cenią sobie bliski kontakt z partnerem handlowym, dlatego ważna jest gotowość do częstych spotkań zarówno w Iranie, jak i w Polsce. Zanim podejmą decyzję o współpracy muszą nabrać pełnego zaufania do partnera, co poprzedzone jest często miesiącami rozmów pełnych szczegółowych pytań, nie zawsze wyłącznie związanych z kwestiami handlowymi.

 

Zważywszy na konkurencyjność firm zachodnich, powyżej wspomniane formy współpracy mogą okazać się dla polskich przedsiębiorców najbardziej pomyślne.

 

Źródła: